|
Det här är Pålnäsviken där Saltsjöbadens båtklubb håller till.
|
|
Eftersom detta är inne i Östersjön så har vi inget tidvatten. Därför finns det gott om fasta träbryggor
längs stränderna vid skyddade vatten. Här i klubben har vi också några pontoner.
|
|
På hösten läggs båtarna upp på land för vintern. Det jobbet sköter klubbmedlemmarna själva.
Här ser vi en båt som dras upp på slipvagnen som går på järnvägsräls.
|
|
Båten vilar i en stor släde som kan glida i stora infettade trärännor.
Med hjälp av en handvevad vinsch dras båten sedan åt sidan.
Vinschen står på en liten vagn som kan flyttas men som måste förankras på något sätt innan den kan
användas. När jag var liten flyttades släden genom att flera personer hjälptes åt att baxa den längs
rännorna med spett. Det var tungt och slitigt.
|
|
Hösten 1999 köpte klubben en "Slamkrypare" som är klubbens nya system för uppdragning.
|
|
Rören som sticker upp till höger är luftintag och avgasrör till Slamkryparens motor.
Själva motorn sitter i en låda som är stängd och vattentät uppåt men öppen neråt som i en
dykarklocka.
|
|
Slamkryparen manövreras från en styrpanel som sitter i ändan av en kabel.
|
|
|
Många större båtar tas fortfarande upp med kranbil.
|
|
När "stora uppdragarhelgen" är över blir det litet glesare längs bryggorna.
|
|
På "Kolbryggan" finns bodar där medlemmarna kan ställa undan grejor som de inte vill lämna
kvar i båten eller ta hem.
|
|
På bodens kortsida mot sjön finns en bänk (syns inte på bilden) där folk brukar sitta och sola och
dricka kaffe.
|
|
Innan segelbåtarna dras upp så mastas de av. Här pågår avslutande arbete med mast och rigg.
|
|
Den här bilden är tagen från mastskjulet och utåt mot Baggensfjärden.
|
|
Längs Pålnäsvägen står segelbåtar som har lyfts upp med kranbil.
|
|
I Ringvägshamnen på andra sidan viken har klubben ytterligare en ponton med förtöjningsplatser.
(Knappt synlig på bilden.)
|
|
Så småningom blir det ganska ödsligt på viken ...
|
|
... men en och annan båt används tills den första snön kommer i oktober/november.
Men hopfrusna linor brukar få de flesta att ge upp. (Bilden tagen senhösten 1988.)
|
|
Sedan kommer den mörka perioden då solen står lågt och dagarna är korta. Den här bilden tog jag nere
i båtklubben omkring klockan 14 vid jultid 1961. Solen går ner 14.45.
|
|
I början av februari kommer ljuset långsamt tillbaks men det riktigt starka ljuset kommer inte
förrän som här i början av april.
|
|
Äntligen, efter vårrustning, är det dags att sjösätta. Den 2 april 1999.
|
|
Bengt Wettervik sätter båten i sjön. "Napoleon-gesten" mot bröstfickan beror på att han har sin
fjärrkontroll där. Litet fingrande på bröstfickan och båten är i sjön.
|
Uppdragningsdags 9 oktober 2004.
|
|
|
|
|
|
|